Tesla's Full Self-Driving Beta software lanceres i al hemmelighed, i Europa.

Det ser ud til at Tesla’s bestræbelser på, at bringe deres Full Self-Driving Beta opdatering til fremmede områder, heriblandt Europa, er i gang. Opdateringen blev fundet af den kendte Tesla-ejer og hacker @greentheonly, der udtalte, at virksomhedens kode viser, at Teslaer med FSD Beta i øjeblikket kunne køre rundt på Europæiske veje!

I USA kører folk allerede rundt med Full Self-Driving Beta; og nu er der en chance for, at der allerede er biler på vej i Europa. Vi ved det ikke med sikkerhed, men vi er super nysgerrige på Tesla’s indsats i Europa.

Hvordan kvalificerer du dig til FSD Beta knappen

Det har alt at gøre med din bils 'sikkerhedsresultat'. Denne score måles på grundlag af fem sikkerhedsfaktorer. Se herunder, hvilke.

De fem sikkerhedsfaktorer

Der er fem sikkerhedsfaktorer, der påvirker din sikkerhedsscore. Disse måles direkte af din Tesla ved hjælp af forskellige sensorer på køretøjet og Autopilot eller Full Self-Driving software.

Forward Collision-advarsel pr. 1.600 km

Advarsel om fremadrettet kollision er en hørbar og visuel advarsel som træder i kraft, i tilfælde, hvor en potentiel kollision anses for sandsynlig, uden din egen indgriben.

Begivenheder registreres baseret på den 'gennemsnitlige' indstilling for følsomhedsadvarsel for fremadgående kollision, uanset hvilken indstilling du selv benytter. Advarsler om fremadrettet kollision er inkluderet i sikkerhedsresultat-formlen pr. 1.600 kilometer.

Hård opbremsning

En hård opbremsning anses af softwaren som værende negativ eller uønsket, hvis du reducerer din hastighed med næsten 11 km/t inden for et sekund. Hvis autopiloten udfører en hård opbremsning bliver dette ikke inkluderet i sikkerhedsresultaterne.

Aggressive undvigelsesmanøvre eller sving

En aggressiv undvigelsesmanøvre måles som en acceleration fra venstre mod højre eller omvendt med en acceleration på mere end 14 km/t. Aggressive sving måles som en styrebevægelse, der sker med mere end 7 km/t.

En aggressiv undvigelsesmanøvre med autopilot aktiveret tælles ikke med i sikkerhedsresultatet.

Uhensigtsmæssig afstand til forankørende

Din Tesla måler sin egen hastighed, hastigheden på køretøjet foran og afstanden mellem de to køretøjer. Baseret på disse målinger beregner din bil det antal sekunder, du skal bruge til at reagere og stoppe, hvis køretøjet foran dig pludselig standser.

Tvungen autopilotsfrakobling

Har du misset tre lyd- og visuelle advarsler? Så afbrydes Autopilot eller FSD med magt, og så kan det ikke aktiveres igen, før turen er slut.

Hvad synes du om din sikkerhedsscore?